Terug

Puzzelen

Terug

Puzzelen

Terug

Puzzel ontwerpen

  • Kies de afmetingen van jouw puzzel
  • Aantal kolommen (breedte):
  • Aantal rijen (hoogte):
Terug

Speluitleg

Puzzel basis

Een Pic-A-Pix -of Japanse puzzel- los je op door logisch na te denken. De cijfers voor de rijen en de cijfers boven de kolommen geven aan hoeveel aaneengesloten vakjes er voor die rij of kolom moeten worden ingekleurd. Wanneer er bijvoorbeeld 1 en 2 staat voor een rij, dan moet -eventueel na één of meer witte (lege) vakjes- eerst 1 vakje worden ingekleurd. Vervolgens ten minste één wit (leeg) vakje en daarna 2 achtereen volgende vakjes worden ingekleurd.

Puzzel stap 1

Rijen en kolommen met een hoog cijfer ervoor of erboven zijn een goed begin. Zeker wanneer dit cijfer gelijk is aan het aantal vakjes op die rij of kolom. Deze kunnen dan allemaal worden ingekleurd. Ook wanneer dit cijfer iets lager is dan het aantal vakjes op die rij of kolom kan je vaak een aantal van deze vakjes inkleuren. Dit doe je door te kijken welke vakjes altijd gekleurd zullen zijn wanneer je de cijfers in de rij of kolom op alle mogelijke manieren probeert in te vullen. In de puzzel aan de linkerkant zie je dat op de bovenste rij 3 vakjes ingekleurd moeten worden. Door dit getal van zowel de linker- als rechterkant in te vullen weet je dat het middelste hokje (van beide kanten gezien het 3e vakje) ingekleurd moet worden. Wanneer je meerdere cijfers op een rij of kolom moet invullen kan je op dezelfde manier kijken of vakjes altijd gekleurd zijn bij alle mogelijke combinaties.

Puzzel stap 2

Nu een aantal vakjes in de rijen en kolommen zijn gekleurd kan je ook kijken welke vakjes zeker niet gekleurd kunnen worden. Zoals eerder genoemd dient tussen twee cijfers tenminste één hokje leeg te blijven. In dit voorbeeld zijn er een aantal rijen waar het enkel het cijfer 1 staat. In een van de kolommen stond het cijfer 10, waardoor alle middelste vakjes gekleurd zijn. Wanneer er één cijfer op een rij is én dat cijfer de 1 is dan moet dat het gekeurde vakje in het midden zijn. De overige (lege) vakjes in deze rij moeten leeg blijven. Dit kan je aangeven door deze grijs te maken. Dit doe je door twee keer op een hokje te klikken of door één keer met de rechtermuisknop te klikken. Wanneer je een cijfer uit een rij/kolom hebt verwerkt in de puzzel kan je het cijfer afvinken door hierop te klikken. De cijfers in de kolommen zijn ook al deels gevonden. De twee gekleurde vakjes in de eerste kolom kunnen alleen horen bij het cijfer twee. Er passen geen andere cijfers voor en het kan geen van de andere cijfers van deze kolom zijn. Omdat er tussen de gekleurde vakjes van twee cijfers tenminste één leeg vakje moet zitten, kan je de vakjes voor en na deze twee gekleurde vakjes grijs maken. Dit geldt ook voor de vakjes voor en na de andere gevonden cijfers.

Puzzel stap 3

Doordat je ziet welke hokjes niet ingekleurd moeten worden, zijn de andere cijfers snel gevonden en ingekleurd. Alleen in de onderste helft van dit voorbeeld zijn er nog verschillende mogelijkheden. De rij met één en twee kan hierbij helpen. Het middelste vakje is al ingekleurd, maar omdat er minimaal één leeg vakje tussen de gekleurde vakjes van twee cijfers moet zitten, zie je dat alleen het eerste vakje gekleurd moet zijn en dat het middelste vakje bij het cijfer twee hoort. Door in de kolommen vakjes grijs te maken die niet gekleurd moeten worden, blijven de laaste vakjes over om in te kleuren. Na het goed inkleuren van de vakjes ontstaat er een tekening.

Bediening

Op een tablet of een mobiel apparaat wordt de puzzel gemaakt door op de in te kleuren hokjes te drukken. Met de muis zijn er meer mogelijkheden. Door één keer met de linkermuisknop op een hokje te klikken wordt deze ingekleurd. Na nog een keer klikken wordt deze licht gekleurd, dit staat voor een vakje dat niet gekleurd moet worden. Om direct een hokje licht te kleuren kan ook een keer met de rechtermuisknop op een wit (leeg) hokje worden geklikt. Om meerdere hokjes tegelijkertijd te kleuren kan een gekleurd hokje worden gesleept naar een ander hokje (drag-n-drop). De tussengelegen hokjes worden ingekleurd met de kleur van het eerste hokje. Dit laatste werkt (nog) niet met swipen op een tablet of mobiel apparaat. Wanneer de hokjes te klein zijn om op te drukken of klikken kan je met de plus en min knop rechtsonderin de puzzel vergroten en verkleinen.

Hints

Tijdens het maken van een puzzel kan je gebruik maken van hints. Deze werken op de volgende manier: Als je op de hint knop drukt en je hebt een verkeerd hokje gekleurd, dan krijgt dit hokje kort een andere kleur. Dan weet je dus waar de fout zit of dat je geen fouten hebt gemaakt. Als er geen fouten zijn gevonden krijgt een leeg hokje kort een andere kleur. Dit geeft aan dat dit hokje gekleurd moet worden. Zo kan je hopelijk weer een stap verder. Maar let op! Nu ook wordt bijgehouden hoe lang je over een puzzel doet, krijg je voor een hint 15 strafseconden! Ga je dus voor de snelste tijd, gebruik dan zo min mogelijk hints om de puzzel op te lossen!

Terug

Laatste nieuws

Aanmelden nieuwsbrief
Terug

Feedback

  • Voer hier je gegevens in en laat mij weten wat mis ging of beter kan!
  • Type apparaat:
Terug

Aanmelden voor de nieuwsbrief

  • Voer hier je gegevens in en ik stuur je een mailtje wanneer er nieuws is over Pic-A-Pix.nl!